~Tabung Semalu SK~

Thursday, December 16, 2010

~10 Muharam @ Hari Asyura~

Jom terjah sini  Hari Asyura  ( mohon izin  share  yer  tuan punya  blog )


Tanggal 10 Muharram dinamakan juga hari Asyura kerana pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi pejuang yang gigih menegakkan syiar islam.




Peristiwa yang berlaku pada hari Asyura:
  • Allah jadikan 7 petala langit dan 7 petala bumi.
  • Allah jadikan bulan,bintang,matahari dan cakrawala.
  • Allah jadikan Arasy,Loh Mahfuz,Kalam dan Malaikat.
  • Allah mencipta Nabi Adam Alaihissallam.
  • Allah menjadikan Siti Hawa.
  • Allah menjadikan Syurga.
  • Dimasukkan Nabi Adam ke dalam Syurga.
  • Taubat Nabi Adam diterima Allah.
  • Nabi Noh diselamatkan oleh Allah keluar dari bahtera setelah bumi tenggelam selama enam bulan.
  • Nabi Ibrahim dilahirkan dan 10 Muharram juga Baginda diselamatkan Allah daripada pembakaran Raja Zamrud.
  • Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  • Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  • Pengelihatan Nabi Yaakob yang buta dipulihkan oleh Allah.
  • Nabi Ayub dipulihkan oleh Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  • Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan setelah berada didalamnya selama empat puluh hari dan empat puluh malam.
  • Laut merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa bersama pengikutnya daripada tentera Firaun.
  • Firaun dan pengikutnya tenggelam kedalam lautan tersebut.
  • Nabi Sulaiman dikurniakan Allah Kerajaan yang besar.
  • Hari pertama Allah mencipta alam dan menurunkan hujan.


Amalan-amalan sunat pada Hari Asyura:


  • Berpuasa-Pahalanya seperti mengerjakan haji dan umrah dan mati syahid.
  •  Mandi dan membersihkan diri-Nescaya hatinya tidak akan mati dan tidak akan jatuh sakit pada tahun itu kecuali mati.
  •  Melebihkan perbelanjaan dalam keluarga-Diluaskan Allah rezekinya serta beroleh keamanan dan kesihatan.
  •  Mengusap kepala anak yatim dan menaruh belas kasihan terhadap mereka- Diangkat oleh Allah darjatnya kesyurga.
  •  Sesiapa yang berbuat baik terhadap anak yatim pada hari Asyura, seolah-olah ia telah berbuat baik kepada semua anak yatim.
  •  Menziarahi orang alim (banyak ilmu) dan belajar sesuatu ilmu daripadanya-Pahalanya seperti orang Muhajirin dan Ansar.
  •  Menziarahi orang sakit - Pahalanya seolah-olah ia telah menziarahi semua orang yang sedang sakit.
  •  Bersedekah - Pahalanya sepertiu bersedekah satu tahun kepada zuriat Nabi Adam dan seolah-olah ia tidak pernah menolak permintaan orang yang meminta kepadanya seumur hidup.
  •  Membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 1000 kali--Doanya dimakbulkan Allah.
  •  Sunat bercelak mata - InsyaAllah tidak terkena sakit mata atau matanya dilindungi Allah daripada perkara maksiat.
  •  Sunat menginai dan mengerat kuku.
  •  Menjamu dan memberi minum kepada orang-Allah akan memberi seteguk air pada hari akhirat dimana dengan seteguk air itu tidak akan haus buat selama-lamanya.
  •  Solat sunat 4 rakaat 1 salam pada waktu Asar - Diampunkan Allah dosanya selama 50 tahun terdahulu dan terkemudian.
  •  Memperkukuhkan silaturrahim - Insya Allah dipanjangkan usianya.
  •  Memperbanyakkan Zikir dan Selawat.( Khasbunnallah wa nikmal wakil, nikmal maula wa nikman nassir )
Salam  kwn2....
korg  puasa  ker  ari nih sempena  10 Muharram?
ada  yg  plan nak  kacau bubur  asyura  ujung minggu  nih?


aku  dah  buat  pun asyura  masa  1 muharram ari  tuh...
kebetulan mak terchinta  ada d KL..
so  gotong  royong  buat sesamer  kat umah kakak  aku d Bukit Jalil...
Layan  gambar  jom!


tata

memula  dia  cair2  mcm nih..

pastu  dia  dah  start  likat  dah...

penat  tau  kacau  asyura  nih...

kasi  tentera  buat...dorg gagah perkasa :D

ni bahan2 nya...Asyura  kedah  lain dr  asyura  kltn/ trgnu tau...

ni  ketua  chef :D

dah bleh masukkan  bahan2  selepas  2  jam kacau  kasi likat

hah...siap  berdiri  hubby...semangat  tul dia!

hubby  ngadu  tgn  dia  kebas, merah2 n ketar2  mcm  parkinson :D

inilah hasilnya....utk d agih2kan pd  jiran2

haaa...tu  baru  separuh.. :)

mcmana  bubur  asyura  kat  tempat  korg plak?

3 comments:

Amyna said...

hehehe!! lucu pulok dengar mar cakap man tunjuk sakit tangan mcm parkinson sudah..

Myna x buat pun bubur asyura..tunggu balik kpg nanti...sekbaik juga Mr.A x ngadu nak makan.. kalau dak lebih pada parkinson myna.. keh3x..

SeMaLu SK said...

Hehehehe...yer la myna...sungguh2 man kacau asyura tuh.. ( kat swak tak penah buat :D )
pastu tangan tketaq2 mcm parkinson....
myna cuba la buat asyura kedah kat sana...mesti dorg suka...suruh Dymp rasa asyura kedah mariiiiiiiii :D]

cheqkam said...

xde sampai kat kami pun..uhuk uhuk